„RWD”, „mobile first”, „digital marketing” i wiele temu podobnych – to gorące, żeby nie powiedzieć modne hasła, które są na językach marketerów i branży w ostatnich latach. Chyba wszyscy znamy te trendy, ale czy rzeczywiście mają one takie znaczenie w naszej strategii? Wiele wskazuje na to, że teraz jest jednak ostatni moment, aby przejść od zwyczajnej ekscytacji i bycia po prostu trendy do korekty przyjętej strategii, do mądrzejszego i jeszcze bardziej efektywnego działania w zakresie mobilnego marketingu. Tym bardziej, że jak prognozuje IDC do 2021 roku cyfrowa gospodarka będzie generowała już co najmniej 50 proc. światowego PKB.

Prawda na temat bycia trendy jest niestety dla nas druzgocąca. Jak wskazuje Forrester w łamach raportu „Prognozy 2018” aż ponad 60 proc. (sic!) firm uważa, że są w tyle w swojej cyfrowej transformacji, a 20 proc. prezesów w ogóle nie dostosowuje swojego biznesu do cyfrowej transformacji. Jakże odlegle by się mogło wydawać bo w 2010 r. na łamach prestiżowego magazynu A List Apart Ethan Marcotte wskazywał jako pierwszy, jednocześnie rozpoczynając ten trend mówiący o koncepcji responsive web design (co wywołało niemałe zamieszanie w świecie webmasterskim), na plastycznym przykładzie jak strona może automatycznie dostosowywać rozmiar elementów oraz ich wzajemne ułożenie w reakcji na rozdzielczość użytkownika. Po kilku latach wydawać by się mogło, że mamy już ten etap za sobą… ale czy na pewno?

Jednak przyjęcie samej strategii cyfrowej to za mało, aby przekształcić firmę w kierunku rewolucji i dostosowywania się do zmian technologicznych i rynkowych. Nowe technologie zapewnią ogromne możliwości marketingowcom, ale tylko tym, którzy po raz pierwszy opanują podstawy mobilnych rozwiązań.

Być jak supermobile

W 2017r. ponad 50 proc. ruchu w internecie pochodziło z urządzeń mobilnych, co można określić jako przełom w korzystaniu z sieci. Dlatego wdrożenie rozwiązań, które są zaprojektowane specjalnie pod urządzenia mobilne jest dla wielu przedstawicieli branż bezwzględną koniecznością, która w przyszłości przełoży się na wzrost przychodów realizowanych dzięki smartfonom. Z kolei marketing mobilny jest i wciąż będzie jedną z najszybszych metod dotarcia do swojego klienta. GUS podaje, że w 2016 roku 54,7 mln wyniosła liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii mobilnej. Dla porównania w 2017 roku penetracja rynku wciąż wynosiła ponad 130 proc. Jest to wielka szansa dla marketerów, aby skutecznie zawalczyć o uwagę klientów dzięki m.in. najprostszemu i najszybszemu narzędziu komunikacji mobile. Co w związku z tym niestety daje coraz to mniej czasu dla marketerów. Dlaczego? Z roku na rok maleje próg koncentracji odbiorców na urządzeniach mobilnych. W 2000 roku wynosił on 12 sekund, a 2016 już zaledwie 8 i wiele wskazuje na to, że stale nadal będzie malał a co za tym idzie walka o zwrócenie uwagi na wartościowej i interesującej odbiorcę treści będzie jeszcze trudniejsza.

Z drugiej strony należy wskazać, że odbiorca treści dostarczanych dzięki urządzeniom mobilnym staje się coraz młodszy. Badanie przeprowadzone w ramach kampanii społecznej „Mama, tata, tablet” przez Fundację Orange wskazuje, że już ponad 40 proc. rocznych i dwuletnich dzieci korzysta (chodź wydaje mi się to sformułowanie za niezbyt adekwatne w przypadku 1 i 2-latków) w Polsce z tabletów i smartfonów. Im starsze dziecko, tym częstotliwość i czas korzystania z urządzeń mobilnych rośnie. Według GUS 90 proc. dzieci w wieku 5 – 15 lat korzysta z komputera, a blisko połowa z nich posiada własny smartfon.

Mobilność i doświadczenie klienta zwiększa sprzedaż

W ciągu najbliższych lat zarządy będą musiały wdrożyć efektywną strategię cyfrowej transformacji, pozyskać talenty i platformy do interpretacji oraz wpływu doświadczeń klienta na ich rozwiązania, produkty czy usługi. Jak wskazywaliśmy w naszym artykule z zeszłego roku „Budowanie przewagi konkurencyjnej dzięki analityce danych” działanie w oparciu o wnioski płynące z analityki danych to jedno z bardziej istotnych wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami i może stanowić jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych firmy. Złudzeń w tym zakresie nie pozostawia prognoza Forrester -  aż 25 proc. firm w ciągu kilku następnych lat zawiedzie w tym zakresie, w wyniku czego ich marka przestanie być konkurencyjna i z czasem zniknie z rynku. Jest to o tyle istotne, że w ciągu ostatniego roku o 13 proc. wzrosła liczba polskich użytkowników social media, a 17 proc. użytkowników, którzy z social media korzystają na urządzeniach mobilnych (jest to 14 mln osób).

Tym samym cyfrowa transformacja stanie się głównym elementem strategii biznesowej przedsiębiorstw już do końca bieżącej dekady. Przede wszystkim dzięki cyfryzacji i wdrażaniu nowych technologii, możliwe będzie lepsze profilowanie ofert, firmy będą szybciej podejmowały decyzje o wprowadzaniu nowych produktów czy usług na rynek, będą też sprawniej komunikowały się z biznesowymi partnerami i klientami wykorzystując w tym celu wiele kanałów komunikacji – szczególnie w kanałach digital, nie zapominając jednak o tradycyjnych ścieżkach. Tym samym w ciągu najbliższych 2 lat będziemy świadkami znaczącego wzrostu roli marketingu mobilnego jako odpowiedzi na sprostanie rosnącym oczekiwaniom klientów. Przed rewolucją w tym zakresie stanie się przede wszystkim szeroko rozumiana branża retail, e-commerce i usługi.