Według opracowanego przez Linqia raportu „The State of Influencer Marketing 2017”[1], wykorzystywanie internetowych influencerów w marketingu jest w tej chwili na fali wznoszącej. 86 proc. przebadanych specjalistów od marketingu sięgnęło po tę taktykę a 94 proc. z nich uznało, że jest ona efektywna.

 

Aby zrozumieć, dlaczego ten kanał promocji marki cieszy się rosnącą popularnością, należy sprecyzować, kim w zasadzie jest influencer i czym różni się od trendsettera czy zwykłego blogera.

Kim jest influencer

W największym skrócie influencerem można nazwać osobę wpływową, która ma możliwość wywarcia wpływu na decyzje podejmowane przez innych. To, co go odróżnia od standardowo pojmowanych liderów opinii jest bliska relacja z ludźmi, na których ma wpływ, najczęściej utrzymywana przy użyciu internetu.

Influencerzy najczęściej mają swoją konkretną niszę i skupiają wokół siebie konkretną społeczność, zainteresowaną na przykład sportem, konkretną dietą albo grami komputerowymi. Oprócz publikowania swoich zdjęć, infulencerzy rozmawiają ze swoimi fanami w komentarzach, wdają się w dyskusje i polemiki.

W przeciwieństwie do celebrytów, influencerzy mogą uzyskać realny wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów, gdyż często postrzegani są jako eksperci w danym środowisku.

Korzyści ze współpracy

Według raportu firmy Linqia najważniejszą korzyścią (wskazywaną przez 89 proc. zapytanych specjalistów od marketingu) ze współpracy z influencerami jest tworzenie autentycznych treści powiązanych z marką. Badanie Attention Marketing Research „Niecodzienne decyzje zakupowe Polaków” wskazuje, że reklamy, zarówno w internecie, telewizji jak i na nośnikach outdoorowych, uznawane są za najmniej wiarygodne źródło informacji. Jednocześnie blogi i vlogi postrzegane są już jako średnio godne zaufania. Z kolei rodzina i znajomi są, według większości Polaków, najbardziej godni zaufania w procesie podejmowania decyzji zakupowej.

Influencer potrafi umiejętnie wypozycjonować się jako ktoś mniej niż znajomy, jednak znacznie więcej, niż zwykły bloger. Dzięki codziennemu śledzeniu aktywności w mediach społecznościowych i regularnych rozmowach, anonimowy twórca z internetu staje się kimś na swój sposób znanym. Tym samym budowana jest kolejna wskazywana przez marketerów wartość, jaką jest budowanie zaangażowania (77 proc. wskazań w raporcie).

Z tego względu w ostatnim roku roku 48 proc. firm planowało zwiększyć swój budżet przeznaczany na współpracę z influencerami. Co więcej, ich rola najprawdopodobniej będzie rosnąć – 70 proc. nastolatków oglądających YouTube ufa im bardziej niż tradycyjnym celebrytom[2] a 41 proc. użytkowników z pokolenia millenialsów stosuje oprogramowanie blokujące tradycyjne reklamy[3]. Czy to oznacza, że influencer jest dobry na wszystko? Wprost przeciwnie.

Mądry marketer przed szkodą

Marka przyjmuje influencera wraz z całą jego historią i wizerunkiem, niejednokrotnie kontrowersyjnym. Vlogerzy zajmujący się grami komputerowymi, w szczególności Gimper, oskarżani są o brutalizację języka swoich odbiorców, wśród których przeważają ludzie bardzo młodzi, często nawet nie nastolatkowie[4].

Influencerzy często są więźniami własnej specjalizacji, czego marki mogą nie dostrzegać. Już 59 proc. odbiorców wskazuje, że produkty niespójne z dotychczasowymi przekonaniami i działaniami influencera są dla nich mało wiarygodne. Tym samym wybieranie najbardziej wpływowych blogerów i vlogerów bez wcześniejszego audytu ich publikacji jest marnotrawstwem pieniędzy.

Wyzwaniem jest również rosnące nasycenie w tym segmencie, szczególnie w branży beauty oraz fashion. Tym samym influencer marketing w najbliższym czasie może stać się znacznie większym wyzwaniem dla marek, które nie mają wiedzy na temat najpopularniejszych twórców w swoim segmencie.

[1]     http://www.linqia.com/wp-content/uploads/2016/11/The-State-of-Influencer-Marketing-2017_Final-Report.pdf

[2]     https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/youtube-stars-influence/

[3]     https://insightpool.com/5-stats-prove-2017-year-influencer-marketing/

[4]     http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/903737,you-tube-vlogerzy-gimper-isamuxpompa-thenitrozyniak-hejt-sposobem-na-biznes.html